חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פוניקולר באיסטנבול – המדריך המלא

מתכננים טיול לטורקיה? השאירו פרטים ונעזור בתכנון הטיול 👇

פוניקולר באיסטנבול – המדריך המלא

ברוכים הבאים לאיסטנבול, עיר שמשתרעת על פני שתי יבשות, ממלכה ספוגה בהיסטוריה, תרבות ונופים עוצרי נשימה. אחת מהדרכים הייחודיות לחקור את המטרופולין התוסס הזה היא על ידי נסיעה באחד מהפוניקולרים שלה, אמצעי תחבורה ייחודי שהפך לאטרקציה בפני עצמה. בואו נצא לגלות את שני הפוניקולרים של איסטנבול- אבל נתחיל מהבסיס, מה זה בכלל פוניקולר?

פוניקולר? רכבל? על מה מדובר?

פוניקולר (Funicular) הוא סוג של רכבת כבלים שמשמשת להעברת נוסעים בשיפוע תלול. הפוניקולר מורכב בעצם מקרונות שמחוברים לכבל, ואלו עולים ויורדים במעלה גבעה תלולה. לא מדובר ברכבל עם קרונות תלויים, אלא במעין רכבת עם קרונות על האדמה, כאלו שמטפסים במעלה גבעה ויורדים אותה. הקרונות פועלים על סט של מסילות, בדומה למסילת רכבת, ובאמצעות מנועים חשמליים אלו מטפסים במעלה הגבעה ובמורדה. הפוניקולרים מותאמים עבור מדרונות תלולים מאוד שבהם תחבורה רגילה כמו אוטובוס או רכב אינה דבר אפשרי, וכן במקום לסלול כביש עוקף אורך, הפוניקולר מטפס במעלה הגבעה ומביא אתכם לפסגה בתוך זמן קצר. 

פוניקולר נחשב לאמצעי תחבורה בטיחותי, ומכיוון שבנוי לרוב על גבעות, הוא מספק לנוסעיו נוף מרהיב על האזור שמסביב.

שני הפוניקולרים של איסטנבול

הפוניקולרים של איסטנבול מציעים פתרון ייחודי ומעשי לניווט בטופוגרפיה המאתגרת של העיר, תוך שילוב חלק עם רשת התחבורה הציבורית הענפה של המטרופולין ההומה. משמשות כקשר חיוני בין האזורים ההרריים לחלקים הנמוכים והשטוחים יותר של העיר, מסילות הרכבת הללו מספקות למקומיים ולתיירים אמצעי תחבורה יעיל ואמין. בעיר איסטנבול קיימים שני קווי פוניקולר, קו ה- Tünelההיסטורי, שנחשב לאחד מהפוניקולרים התת-קרקעיים העתיקים בעולם, וקו Kabataş-Taksim המודרני, בו נוסעים מאות אלפי בני אדם מדי יום. 

הפוניקולרים של איסטנבול מקיפים את ההיסטוריה העשירה של העיר ואת המחויבות שלה לקידמה ולפיתוח עירוני. עם המיקומים האסטרטגיים שלהם, הם לא רק מאפשרים תנועה קלה על פני שיפועים תלולים אלא גם מציעים גישה מהירה לכמה מהמחוזות האייקוניים ביותר של איסטנבול, ציוני דרך ומרחבים עירוניים תוססים. נסיעה בפוניקולרים אינה רק עניין של נוחות; זו גם דרך לחוות את ההיסטוריה והאנרגיה הדינמית שמגדירים את העיר הכובשת הזו.

פוניקולר ה-Tünel (המנהרה) של איסטנבול

פוניקולר ה-Tünel נחשב לאחד מקווי הרכבת העירוניים התת-קרקעיים העתיקים בעולם, פועל ללא הפסקה מאז המאה ה-19. הפוניקולר העתיק מחבר את מחוז Karaköy התוסס שנמצא בגובה פני הים עם שכונת Beyoğlu הגבוהה, מספק אמצעי תחבורה מהיר ויעיל על פני שטח תלול מורכב.

ה-Tünel נחנך ב-17 בינואר 1875, לאחר שבמשך מאות שנים כדי להגיע אל השכונה הגבוהה היה צריך לצאת למסע רגלי מפרך או מסע בכרכרות סוסים. 

מפרט הקו: 

שם הקו: F2

אורך: הקו מטפס לאורכם של 573 מטרים.

זמן נסיעה: הנסיעה מקצה לקצה אורכת כ-1.5 דקות.

תדירות: הרכבל פועל בתדירות של כל 3-5 דקות, מה שמבטיח שירות תכוף ואמין.

שעות פעילות: הפוניקולר פועל מדי יום בין השעות 7:00-22:45 (שעות אלו משתנות מעת לעת ולכן מומלץ להתעדכן טרם ההגעה).

תחנות הרכבל

תחנת Karaköy

ממוקמת בגובה פני הים, תחנה זו מספקת גישה לאזור החוף השוקק, אזור מלא בחנויות, בתי קפה וגישה לאמצעי תחבורה אחרים. שם נוסף לתחנה- İETT Genel Müdürlüğü.

אתרים ששווה לראות ליד תחנות הרכבל התחתונה Karaköy:

גשר גאלאטה (Galata Bridge): גשר מרהיב שמשתרע על פני קרן הזהב, חלק אייקוני מקו הרקיע של איסטנבול, עם דייגים בצדדיו ומסעדות מתחתיו.

מגדל גאלאטה (Galata Tower): במרחק הליכה קצר מתחנת הרכבל תמצאו מגדל אבן מימי הביניים שמציע נוף פנורמי של איסטנבול לאלו שיחליטו לטפס עליו.

Karaköy Quay: תיהנו מטיול לאורך המים, או תפסו מעבורת כדי לחקור חלקים אחרים של העיר.

גלריות לאמנות עכשווית: קאראקוי הפכה למרכז לאמנות עכשווית, עם גלריות רבות שפזורות לאורכה של השכונה.

בתי קפה ומסעדות: הרובע שופע בתי קפה ומסעדות אופנתיות שמציעים טעימה מהסצנה הקולינרית המודרנית של איסטנבול.

תחנת Tünel Myd (Beyoğlu)

 ממוקמת על ראש הגבעה, תחנה זו מציעה גישה נוחה לרחוב איסטיקלאל ההיסטורי והתוסס, כמו גם למקומות תרבותיים ומסחריים רבים.

אתרים ששווה לראות ליד תחנות הרכבל:

שדרות איסתיקלאל (Istiklal Street): ללא ספק הרחוב המרכזי בעיר איסטנבול. שדרת הולכי רגל הומה שמלאה בחנויות, בתי קפה ואתרי תרבות, מובילה כל הדרך לכיכר טקסים המפוארת. 

כנסיית אנטוני הקדוש מפדובה (St. Anthony of Padua Church): דוגמה מדהימה לארכיטקטורה ניאו-גותית איטלקית.

Asmalımescit: אזור זה ידוע בחיי הלילה שלו, עם שפע של ברים ומועדונים לבילוי ערב.

funicular istanbul
רובע גלאטה ההיסטורי
funicular istanbul
שדרות האיסתיקלאל העמוסות

פוניקולר קבאטאש-טקסים (Kabataş-Taksim)

פוניקולר קבטאש-טקסים, שמכונה פוניקולר F1, הינו תוספת מודרנית לרשת התחבורה הציבורית של איסטנבול, מבחר בין אזור קבטאש (Kabataş) שליד מיצר הבוספורוס ובין אזור כיכר טקסים (Taksim), לב ליבה של איסטנבול. 

חשוב לדעת:

קו F1 החל את פעילותו באופן רשמי ביוני 2006.

מסלול: הקו עובר מקבטאש עד טקסים, משתרע על פני מרחק של כ-594 מטרים.

זמן נסיעה: הנסיעה אורכת כ-2 דקות מקצה לקצה.

טכנולוגיה: פוניקולר זה מפורסם בשל הטכנולוגיה המתקדמת שלו, מה שהופך אותו לאחת ממערכות הפוניקולרים המהירות בעולם.

שעות פעילות: הפוניקולר פועל מדי יום בין השעות 6:15-1:00. (שעות אלו משתנות מעת לעת ולכן מומלץ להתעדכן טרם ההגעה).

תדירות: הפוניקולר פועל בדרך כלל בתדירות של  כל 3-5 דקות.

תחנות הרכבל

תחנת Kabataş

ממוקמת ליד הבוספורוס, תחנה זו מספקת גישה למעבורות, חשמליות ואוטובוסים, מקשרת נוסעים לחלקים שונים של איסטנבול.

אתרים ששווה לראות ליד תחנות הרכבל התחתונה Kabataş:

מעבורת: תפסו כאן מעבורת כדי לחקור את הצד האסייתי של איסטנבול או שתצאו ליהנות משייט מפנק על מיצר הבוספורוס.

ארמון דולמהבאצ'ה (Dolmabahçe Sarayı): יצירת מופת של ארכיטקטורה עות'מאנית, ארמון מפואר והיסטורי ובו חללי פנים מפוארים וגנים יפים.

מסגד דולמהבאצ'ה (Dolmabahçe Camii): ממוקם בסמוך לארמון, מסגד מפואר שידוע בזכות חללי הפנים המרהיבים והפאר שלו.

מוזיאון הצי (Naval Museum): גלו את ההיסטוריה הימית של טורקיה במוזיאון הקסום שבו תמצאו ספינות מתקופת האימפריה העות'מאנית לצד אינספור פרטים מרהיבים. 

בתי קפה ומסעדות: באזור Kabataş תמצאו מגוון בתי קפה ומסעדות, רבים מהפ מציעים נופים מרהיבים של מיצר הבוספורוס.

תחנת טקסים (Taksim)

ממוקמת ממש בכיכר טקסים המרכזית, תחנה זו מציעה גישה ישירה לאחד מהאזורים התוססים והמרכזיים ביותר בעיר איסטנבול.

אתרים ששווה לראות ליד תחנות הרכבל העליונה Taksim:

כיכר טקסים: כיכר מרכזית מוקפת במסעדות, חנויות ובתי מלון.

רחוב איסטיקלאל: אחד מהרחובות המפורסמים ביותר בעיר איסטנבול, שוקק אנרגיה, חנויות, בתי קפה ואתרים היסטוריים.

פארק גזי (Gezi Park): נווה מדבר ירוק ושליו שממוקם בסמוך לכיכר טקסים, מספק הפוגה קצרה מההמולה העירונית.

אפשרויות כרטיסים לפוניקולרים של איסטנבול

הפוניקולרים של איסטנבול הם חלק בלתי נפרד ממערכת התחבורה הציבורית של העיר, מספקים התניידות מהירה ויעילה על פני שטחים תלולים. כחלק מדרכי התחבורה של העיר, הפוניקולר של איסטנבול כלול בחבילות כרטיסי התחבורה הציבורית של העיר:

כרטיסים בודדים

זמינים לרכישה במכונות אוטומטיות ליד התחנות. עלות כרטיס בודד עומדת על 15 לירה טורקית (כ-2 שקלים).

כרטיס איסטנבול קראט Istanbulkart

כרטיס חכם שמאפשר לכם לשלם עבור נסיעות ברשת התחבורה הציבורית של איסטנבול- אוטובוסים, חשמליות, קווי מטרו, מעבורות, פוניקולרים ורכבלים. הכרטיס מבטל את הצורך ברכישת כרטיסים מודפסים בודדים בכל פעם, והוא למעשה כרטיס שניתן למלא אותו בכסף ולהשתמש בו בנסיעות מרובות על פני אמצעי תחבורה שונים בעיר. 

השימוש באיסטנבול קארט חסכוני יותר בהשוואה לקניית כרטיסים לנסיעות בודדות, והוא מספק תעריפים מוזלים ומאפשר אינטגרציה בין אמצעי תחבורה שונים בעלות מופחתת.

ניתן לרכוש את הכרטיס בקיוסקים שממוקמים ליד תחנות מעבר מרכזיות, בשדה התעופה, ובחנויות נוחות שונות ברחבי העיר. חפשו אחר הלוגו של Istanbulkart או בקשו ממקומי הנחיות לנקודת המכירה הקרובה ביותר.

הכרטיס עצמו עולה בסביבות 10 TL, ואפשר להטעין אותו בנקודות שונות ברחבי העיר, כולל קיוסקים הממוקמים ליד תחנות מעבר מרכזיות, מכונות טעינה אוטומטיות בתחנות מטרו ובחנויות מסוימות.

כרטיסייה של 5, 10 או 20 נסיעות. 

כרטיסייה נטענת מראש ובה 5, 10 או 20 נסיעות בפוניקולרים, בחשמליות, באוטובוסים, במעבורות ובמטרו של איסטנבול, מאפשרת לכם לחקור את העיר בקצב שלכם. 

אין צורך לאסוף את הכרטיס, כי הוא יחכה לכם במלון עם הגעתכם. צוות שירות הלקוחות של החברה ייצור איתכם קשר כדי לקבל את פרטי המלון שלכם כדי שיוכלו לשלוח לכם את הכרטיס בזמן. שימו לב כי משלוחים אינם זמינים ל-Airbnbs, לדירות פרטיות או מחוץ לעיר איסטנבול.

הכרטיס כולל 5, 10 או 20 נסיעות בתחבורה ציבורית (בהתאם לאופציה שתבחרו), ומגיע גם עם חוברת אלקטרונית עם מפת העיר, מדריכי שמע וקודי הנחה לאתרים ואטרקציות.

כרטיס תחבורה יומי

גישה בלתי מוגבלת לפוניקולרים, מטרו, אוטובוסים, חשמליות ומעבורות לפרק הזמן שתבחרו- יום, 3 ימים, 5 ימים, 7 ימים או 15 ימים.

מידע חשוב

שני קווי הפוניקולרים משולבים היטב עם רשת התחבורה הציבורית הענפה של איסטנבול, ומספקים קישורים חלקים לחשמליות, אוטובוסים ומעבורות.

הפוניקולרים של איסטנבול עלולים להיות צפופים, במיוחד בשעות העומס, אז תכננו את המסע בהתאם. במידת האפשר, נסו להימנע מנסיעה בשעות העומס (8:00 – 9:00 ו-17:00 – 20:00).

בדקו תמיד את העדכונים האחרונים לגבי שעות הפעילות וכל שינוי פוטנציאלי בשירות לפני הנסיעה. 

שימו לב לזמן הנסיעה הקצר: הנסיעות בפוניקולר קצרות, אז היו מוכנים לצאת במהירות.

לסיכום, הפוניקולרים של איסטנבול הם דרך נוחה ומהנה לחקור את העיר, דרך שמציעה נופים ייחודיים וגישה נוחה לרבות מהאטרקציות המפורסמות ביותר של איסטנבול. לא מדובר רק על דרך התניידות, אלא על חוויה של ממש, נסיעה באחת מדרכי התחבורה הייחודיות והעתיקות בעולם. אז רכשו את אחד מכרטיסי התחבורה הציבורית של העיר, וצאו לחקור את נופי איסטנבול מלמעלה. 

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בטורקיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על טורקיה!

דילוג לתוכן