חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

העיר פטהייה (Fethiye)- מדריך למטייל

מתכננים טיול לטורקיה? השאירו פרטים ונעזור בתכנון הטיול 👇

העיר הטורקית פטהייה (Fethiye)

מדריך למטיילים בעיר החוף המושלמת

דמיינו לעצמכם רגע את החופשה המושלמת בעיר יפהפייה מלאה בארכיטקטורה מרתקת, חופי טורקיז, מזג אוויר שמשי וקיצי ואווירה פסטורלית ומיוחדת. כנראה שכולנו מפנטזים על חופשה שכזאת, ומה אם נגיד לכם שישנה עיר בטורקיה שתענה על כל הדרישות הללו? ברוכים הבאים לעיר החוף פטהייה.

פטהייה, עיר חוף מקסימה בדרום מערב טורקיה, היא גן עדן אמיתי למטיילים המחפשים היסטוריה, יופי טבעי ואווירה נינוחה. מתגאה בקו חוף בצבע טורקיז מדהים, חורבות עתיקות ומורשת תרבותית עשירה, בעיר פטהייה יש משהו לכל אחד. המדריך הקצר שהכנו יספק לכם סקירה כללית של העיר, ההיסטוריה שלה ושלל האטרקציות והפעילויות שהיא מציעה, ויעזור לכם לתכנן טיול בלתי נשכח ליעד קסום זה.

טיול רכיבה על סוסים מפטהייה

צאו לטיול רכיבה על סוסים בן שעה וחצי בטבע הכפרי הטורקי

היסטוריה קצרה: 

העיר פטהייה מתגאה בהיסטוריה עשירה המשתרעת על פני אלפי שנים. העיר, שהוקמה בשם טלמסוס (Telmessos), הייתה עיר חשובה בממלכה הליקית העתיקה, שזוהי למעשה ברית ערים לחופי הים התיכון, שהתקיימה כבר במאה ה-5 לפני הספירה. עד היום ניתן למצוא עדויות לתקופה הליקית בעיר, בדמות קברים חצובים ייחודיים. במהלך אלפי שנות קיומה העיר פטהייה עברה תחת אימפריות רבות, ביניהם הפרסים, אלכסנדר מוקדון, הרומאים והביזנטים. במאה ה-20, לאחר נפילת האימפריה העות'מאנית וחילופי האוכלוסין בין יוון לטורקיה, שונה שמה של העיר ל-Fethiye כדי לכבד את פתי ביי, טייס טורקי וגיבור לאומי, שנהרג בהתרסקות מטוס בישראל, מעל הכינרת. כיום, פטהייה היא יעד תיירותי פופולארי בזכות האתרים ההיסטוריים שלה, קו החוף היפהפה והמורשת התרבותית התוססת שלה. העיר פהטייה מושכת אליה בחודשי הקיץ מאות אלפי תיירים, טורקים ותיירי חוץ. כאחד, שבאים ליהנות מכל הטוב שיש לעיר להציע.

אתרי חובה בפטהייה והסביבה:

העיר פהטייה מכילה שלל אטרקציות ואתרים שהופכים את הביקור בה ללא פחות מושלם. מאתרי ארכיאולוגיה, דרך חופי טורקיז, סצנת קולינריה משובחת וספורט ימי ואתגרי, העיר פטהייה מציעה משהו לכל אחד. הנה כמה דברים שאסור לכם לפספס בביקור בעיר:

  1. קברי הסלעים הליקים (Amyntas Rock Tombs)- קברים מרשימים חצובים בסלעים המהווים עדות מרשימה לתקופה הליקית בעיר. מהמקום נשקף נוף פנורמי אל עבר העיר פטהייה המרשימה והים הכחול.
  2. מוזיאון פטהייה (Fethiye Museum)- מוזיאון המציג את ההיסטוריה בת אלפי השנים של העיר, מהתקופה הליקית העתיקה, דרך האימפריות השונות ששלטו בעיר. המוזיאון מלא בתערוכות אמנות והיסטוריה, המציגות מגוון רחב של ממצאים ארכיאולוגיים מרתקים. 
  3. העיר העתיקה של פטהייה (Paspatur Old Town)– טיילו בעיר העתיקה ההיסטורית של פטהייה, הנקראת פספאטור, בין רחובותיה הצרים, החנויות והבוטיקים המסורתיים, בתי הקפה והמסעדות של העיר, המציעות טעימה מתרבות הקולינריה התוססת באזור.
  4. עיר הרפאים של קייקוי (Abandoned Village of Kayaköy)– הכפר המרתק, הנמצא מרחק של כ-14 ק"מ דרומית לפטהייה, הוא למעשה כפר יווני עתיק, שננטש בעת חילופי אוכלוסין ושטחים בין יוון וטורקיה במאה ה-20. תוכלו לשוטט ברחובות הכפר הנטוש, לראות את הכנסיות המרהיבות שבו שמספקות עדות לחיים שהיו בכפר.
  5. חוף אולדניז והלגונה הכחולה (Oludeniz Beach and Blue Lagoon)– הירגעו על החופים הבתוליים של אולודניז, המפורסמים במימי הטורקיז שלהם, צאו לשחייה קצרה או לשנורקלים במים השקטים והרדודים של הלגונה הכחולה המרהיבה בחוף. החוף נמצא כ-15 ק"מ דרומית למרכז העיר פטהייה, והוא ללא ספק אחד מהחופים המיוחדים והיפים שתפגשו.
  6. העיר העתיקה של טלוס (Tlos Ruins)-  במרחק של 35 ק"מ מהעיר פהטהייה נמצאת העיר העתיקה טלוס, עיר ליקית עם היסטוריה עשירה עוד מתקופת הברונזה. תוכלו להסתובב בעיר המרתקת ולגלות את שרידי התיאטרון הרומי, המרחצאות, המקדשים והקברים החשובים שבמקום.
  7. חוף קליס (Çalış Beach)- רצועת החוף האדירה שבעיר פטהייה מציעה חופים חוליים מלאים בבתי קפה, מסעדות ואטרקציות. תוכלו לתפוס פינה שקטה או לשכור מיטת שיזוף וליהנות ממי הטורקיז הצלולים. אל תפספסו הגעה בזמן השקיעה אל החוף, מחזה עוצר נשימה.

אטרקציות בלתי נשכחות בעיר פטהייה

צלילה מקצועית בחופי פטהייה המרהיבים:

החופים הכחולים בעיר פטהייה מספקים הזדמנות מצוינת לצאת להרפתקה מתחת למים. אחד מסיורי הצלילה המרתקים ייקחו אתכם אל שתי צלילות נפלאות לעולם הקסום שמתחת למים. הצלילות מתקיימות באחד מהחופים היפים בטורקיה- חוף אולודניז (Oludeniz). 

הצלילות מלוות בהדרה מקצועית צמודה, ולפני הצלילה הראשונה שתבצעו תקבלו הסבר מפורט והדרכה מקצועית על צלילה. הצלילה מתאימה למתחילים ולמנוסים כאחד. 

החוויה נמשכת כ-8 שעות וכוללת איסוף מהמלון והורדה בסיום הפעילות, ציוד צלילה מלא ומדריך מקצועי המלווה אתכם לאורך כל הצלילה. הפעילות כוללת גם ארוחת צהריים נפלאה. 

יש להזמין את הפעילות מראש.

סיור קייאקים בין איי פטהייה:

5 שעות נפלאות של סיור קייאקים מרהיב אל האיים המקיפים את פטהייה. הסיור יוצא מחוף Gemiler Beach הקסום הנמצא דרומית לעיר, וייקח אתכם אל האיים הבתוליים המקיפים את העיר פטהייה. במהלך הסיור תגיעו לחופים יפהפיים בהם תקבלו זמן חופשי לשחות, לצלול או סתם לרבוץ על החוף. 

סיור הקייאקים מתאים הן למתחילים והן לחותרי קייאק מנוסים. 

הסיור לא מתאים לילדים מתחת לגיל 7 או מבוגרים מעל גיל 70, ונדרש ידע בשחייה בכדי להשתתף בסיור.

 

יש להזמין את הסיור מראש באתר 

ספארי ג'יפים בטבע של פטהייה:

אחת מהאטרקציות המבוקשות והמהנות באזור היא חוויית הג'יפים שתיקח אתכם לחקור חורבות עתיקות בעיר העתיקה של טלוס, להתפעל ממפלים ציוריים בפארק הטבע יאקה (YakaPark), להתבונן בערוץ נחל טורקיז בשם סאקליקנט (Saklikent Gorge) ועוד שלל חוויות נפלאות.

 
הסיור מתחיל באיסוף אישי מהמלון ועובר לנקודת המפגש שבה משתתפי הספארי מקבלים תדריך על מסלול היום.משם, תצאו לכיוון העיר העתיקה טולוס, אחד מהיישובים העתיקים ביותר באזור שראשיתו בשנת 2000 לפני הספירה. תוכלו לחקור את ההריסות המרתקות, את חומות העיר, קברים עתיקים, תיאטראות, מרחצאות ועוד, שנשתמרו מהתקופות הליקית, היוונית, הרומית והעות'מאנית. 

הסיור ממשיך אל פארק יאקה (YakaPark), שם תוכלו ליהנות מזמן פנוי להירגע מתחת לעצים המוצלים ולראות ולשמוע את הנחל היפהפה הזורם בו. 

העד הבא הינו ערוץ הנחל סאקליקנט (Saklikent Gorge), ערוץ הנחל השני בגודלו באירופה, שם תצאו לטרק קצר ונפלא בין מי הנחל הכחולים.

בכדי להתקרר מהטרק, האטרקציה הבאה בספארי הינה ראפטינג במי קרח קרים קרים. 

הסיור כולל גם ארוחת צהריים במסעדה נהדרת על שפת הנהר, ובסיום הסיור האמיצים שביניכם יכנסו לאמבטיית בוץ טבעי מפנקת. 

בסיום הספארי ישנן הסעות למלון שלכם בעיר פטהייה. 

רכיבה על סוסים בפטהייה:

צאו לטיול רכיבה על סוסים בן שעה וחצי בנופי הטבע המרהיבים של פטהייה.

הסיור כולל איסוף מהמלון, ונסיעה של כ-20 דקות מהעיר אל לב יער אורנים, שם נמצא מועדון הרכיבה. 

אחרי תדריך קצר, והיכרות עם הסוס שייקח אתכם למסע, תצאו לשעה וחצי של רכיבה באזור הכפרי הטורקי, ותיהנו מהאוויר הצח של פטהייה. את טיול הרכיבה מלווה מדריך צמוד מקצועי. 

בסיום הרכיבה תקבלו הסעה חזרה למלון. 

טיול רכיבה על סוסים מפטהייה

צאו לטיול רכיבה על סוסים בן שעה וחצי בטבע הכפרי הטורקי

קולינריה מקומית בפטהייה:

העיר פטהייה, הנמצאת בדרום טורקיה לחופי הים התיכון, משלבת את עולמות המטבח הטורקי עם העולם הים תיכוני, והשילוב המושלם יוצר מנות נפלאות שאתם פשוט חייבים לטעום בעת הביקור בעיר:

אם ביקרתם באזור אנטליה אתם ודאי מכירים את לחם הגזלמה (Gözleme), לחם שטוח טורקי מסורתי במילוי מרכיבים שונים כגון גבינה, תרד, תפוחי אדמה או בשר טחון, המבושל על מחבת פסים. בעיר פטהייה תוכלו למצוא מגוון רחב של גרסאות ללחם הנפלא.

על מנת הפידה (Pide) ודאי לא שמעתם. המנה, המכונה לעתים קרובות פיצה טורקית, היא בעצם לחם בצורת סירה הממולא בגבינה, ירקות או בשר.

אי אפשר לבקר בעיר טורקית מבלי לטעום את מנות הקבב שלה, ובעיר פטהייה תוכלו למצוא מגוון רחב של מסעדות המגישות את מנות הקבב הטורקיות, עם טוויסט ים תיכוני. אל תפספסו טעימה מהשיש קבאב המפורסם.

ולקינוח, אתם חייבים לטעום את הלוקום (Lokum) הטורקי שקיבל בעיר פטהייה גרסה מתוקה אף יותר וטעימה לא פחות.

בין המסעדות המובילות בעיר בהן מוגש האוכל המקומי הטעים תוכלו למצוא את:

Mozaik Bahçe Restaurant–  מסעדה טורקית מקסימה הידועה במנות המתאבנים שלה והמנות הטורקיות המסורתיות.

כתובת המסעדה: Cumhuriyet, 91 Fethiye

Girida Port–  מסעדה הממוקמת על המרינה של העיר ומציעה אוכל טורקי משובח לצד מאכלי ים מודרניים ונוף מרהיב לעבר הים הכחול.

כתובת:  Karagözler, 29 Fethiye

Megri Restaurant– מסעדה ביתית משפחתית הנמצאת בעיר העתיקה של פטהייה, בה תוכלו למצוא מנות טורקיות משובחות. אל תפספסו טעימה ממנת הפידה המשובחת אותה הזכרנו למעלה.

כתובת: Cumhuriyet, 40. Fethiye.

מתי לבקר בעיר פטהייה:

כיאה לעיר חוף בה שורר אקלים ים תיכוני, הביקור בעיר פטהייה מומלץ בחודשי הקיץ וחודשי האביב (חודשים אפריל- ספטמבר), בהם מזג האוויר השמשי והנוח מאפשר ליהנות משלל האטרקציות והאתרים שמציעה העיר למבקריה.

תקופת האביב בפטהייה- תקופת האביב (חודשים אפריל- יוני) היא תקופה מצוינת לבקר בפטהייה, מכיוון שמזג האוויר חם אך לא חם מדי, עם טמפרטורות ממוצעות שנעות בין 16 ל-28 מעלות צלזיוס במהלך היום. תקופה זו היא שיא הפריחה באזור, עם נוף ירוק ופרחים בכל עבר. כמו כן, תקופת האביב עמוסה פחות מתקופת הקיץ ותאפשר לכם בילוי שקט ונעים בעיר הקסומה. לגבי עונת הרחצה, בדרך כלל מי הים מאפשרים רחצה בהם החל מחודש מאי.

חודשי הקיץ בפטהייה- חודשי הקיץ (חודשים יולי- ספטמבר) הם שיא עונת התיירות בפטהייה, עם טמפרטורות סביב ה-30 מעלות צלזיוס במהלך היום. מזג האוויר החם מושלם לפעילויות חוף, שחייה וספורט ימי. 

חודשי הסתיו, חודשים ספטמבר עד נובמבר עלולים להיות מתעתעים, עם ימי שמש לצד ימי גשם. בחודשים אלו עדיין ניתן ליהנות מהעיר פטהייה- מאתריה היפהפיים ומאטרקציות הטבע מחוץ לעיר כמו ספארי ג'יפים , רכיבה על סוסים או טיולי טבע. בחודשי החורף העיר פטהייה הופכת מעט מנומנמת, וחלק מאתרי העיר ומהאטרקציות שבה נסגרים.

כיצד להגיע לפטהייה:

העיר פטהייה נמצאת בדרום מערב טורקיה, לחופי הים התיכון, מרחק של כ800 ק"מ דרומית לעיר איסטנבול. 

הדרך הנוחה ביותר להגיע לעיר פטהייה היא באמצעות טיסה לעיר דאלאמאן (Dalaman) הטורקית. העיר דאלאמאן נמצאת כ-50 ק"מ מהעיר פטהייה, ובחודשי השיא מגיעות לעיר טיסות רבות מיעדים רבים. אין טיסות ישירות מנתב"ג לדאלאמאן, ולכן מומלץ לקחת טיסת פנים בטורקיה שתביא אתכם ליעד הנפלא. משדה התעופה של דאלאמאן ניתן לקחת אוטובוס, מונית, או להשכיר רכב אל העיר פטהייה, מרחק של כשעה נסיעה. 

בנוסף, בטורקיה פועלת רשת אוטובוסים ענפה המחברת את עריה המתויירות. ניתן לקחת אוטובוס מערים גדולות במדינה לעיר פטהייה, אך יש לקחת בחשבון כי הנסיעה עלולה להיות ארוכה.

כמו כן, ניתן להגיע לעיר פטהייה באצעות שייט מערי החוף השונות במדינה או באמצעות רכב. 

לסיכום, העיר פטהייה היא ללא ספק גן עדן לאוהבי חופים, לחובבי היסטוריה ומחפשי הרפתקאות. החופשה בעיר החוף מתאימה לכולם- ממשפחות עם ילדים שמגיעות ליהנות מחופשה קיצית בחופי הטורקיז בעיר ועד למטיילי סולו שמחפשים חופשה אקסטרימית מרגשת. אל תפספסו יציאה מהעיר לאחת מהאטרקציות השונות הסובבות אותה, כמו ספארי ג'יפים, טיול סוסים, מצנחי רחיפה או צלילה באיים הסמוכים.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בטורקיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על טורקיה!