חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה הקשר בין טורקיה לפורטוגל?

מתכננים טיול לטורקיה? השאירו פרטים ונעזור בתכנון הטיול 👇

טורקיה נחשבת ליעד תיירותי פופולרי בקרב ישראלים רבים (יהודים וערבים). גם פורטוגל נחשבת ליעד פופולרי לטיולים, פרטיים או מאורגנים, עבור ישראלים. אבל כאשר אנו מדברים על הקשר בין טורקיה לבין פורטוגל, אנו מתכוונים למשהו הרבה יותר משמעותי מזה. מסוקרנים? קראו ותבינו על מה מדובר ואילו קשרים מצאנו.  

יהודים טורקים וגם פורטוגליים 

טורקיה השואפת להגמוניה על המרחב המוסלמי סוני של האזור ופורטוגל, בעלת הרקע הנוצרי העמוק, אינן נראות כמדינות בעלות קשר הדוק מובהק. עם זאת, מסתבר שכמה קשרים ברורים דווקא ישנם ונתחיל עם הקשר היהודי. לפני כחמש מאוד שנה אירע מאורע טראומטי מאוד לקהילות יהודיות גדולות. גירוש ספרד חל ומעט אחריו הוכרז על גירוש פורטוגל. זוהי נקודה מהותית המקשרת בין טורקיה לפורטוגל עבור העם היהודי, והדברים הולכים באופן הבא. חלק מיהודי פורטוגל בהם גם מגורשי ספרד, נאלצו להגר (יש אומרים – להימלט). טורקיה באותם הימים קיבלה בזרועות פתוחות את היהודים שרצו להתיישב בה. עד היום, ניתן לזהות שמות משפחה של יוצאי טורקיה, המשייכים אותם לקהילת יהודי פורטוגל הקדומה. בימינו אלה יש לזה נגיעה לכל מי שרוצה לקבל דרכון פורטוגלי. במילים אחרות, שמות משפחה דרכון פורטוגלי אינם נדירים גם בקרב יהודי טורקיה (החיים בארץ או בחו"ל). אלה שמות המעידים על שורשים פורטוגליים בקרב קהילת יהודי טורקיה. זהו הבסיס שיכול לעזור בקבלת אזרחות פורטוגלית כיום, אזרחות המקנה גם אזרחות אירופאית של האיחוד. 

טורקיה ופורטוגל – ברית צבאית משותפת 

מלבד הקשר היהודי שאותו הצגנו, אפשר להצביע על קשרים נוספים ברבדים אחרים. לא צריך להיות בעלי ידע פנומנלי בגיאוגרפיה או בגיאופוליטיקה כדי לדעת שלפורטוגל ולטורקיה אין גבול יבשתי משותף. פורטוגל, כיודע גובלת בספרד ויש לגם גם קו חוף ארוך (בדומה לטורקיה), יחד עם זאת שימו לב כי לשתי המדינות ישנה ברית צבאית משותפת. ראוי להדגיש כי לא מדובר על ברית יחדינית. למעשה, שתי המדינות הללו חברות בברית נאט"ו, כלומר יש להן הסכמי הגנה משותפים. במסגרת זאת, לעיתים הן משתתפות יחדיו בתמרונים ובתרגילים צבאיים, בשילוב עם חברות נאט"ו האחרות. 

יחסים דיפלומטיים עתיקי יומין 

כעת נצביע על קשר נוסף ומעניין, שמתקיים מזה שנים בין טורקיה הנמתחת בין אסיה לאירופה, לבין פורטוגל האירופאית. פורטוגל זו מדינה החברה באיחוד האירופי ולעומת זאת טורקיה, נכון ל-2022 – לא. יחד עם זאת, הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות עתיקי יומין וראויים לציון. על פי עדויות היסטוריות כתובות, עוד בימי האימפריה העות'מנית הטורקית החליפו שתי המדינות שגרירים וניהלו קשרים מדיניים. ומה קורה כיום? מעניין לציין כי לפורטוגל יש בטורקיה לא רק שגרירות אחת בעיר הבירה אלא כמה קונסוליות בערים מרכזיות. לטורקיה המודרנית שגרירות פעילה בבירת פורטוגל (ליסבון) וכן עוד שתי קונסוליות בערים חשובות. 

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בטורקיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על טורקיה!